slider-1
slider-2
slider-3
slider-4
slider-5
slider-6
slider-7

Wie is wie

Carla Rademaker

Groep 1-2

Over haar achtergrond:
‘Tja, wat heb ik eigenlijk níet gedaan. Ik heb een montessorischool mede-opgericht, De Wildzang in Lelystad. Ik ben adjunct geweest, en ook ad-interim directeur. Maar natuurlijk heb ik ook voor de klas gestaan. Ik was onder meer groepsleerkracht en leesbegeleider. En sinds kort ben ik werkzaam op Cascade – spannend.’

Over de kracht van montessori:
‘Het montessorimateriaal is geweldig. Kinderen beleven er ook echt plezier aan. Neem bijvoorbeeld de deelbak bij het rekenen. Je ziet het de kinderen denken: nu begrijp ik het! Belangrijk is dat kinderen zelf ontdekken.’

Over Cascade:
‘Een nieuwe school voor me, nieuwe kansen. Ik zie een andere aanpak, maar dat is niet erg, als je maar duidelijke afspraken maakt. Het team is erg enthousiast.’

Over de toekomst:
‘Ik heb het idee dat dit mijn laatste school is. Maar ach, je weet het nooit.’

En ook dit nog:
‘Waar je ook voor kiest, kinderen zijn kinderen. Om hen gaat het. Je moet uit ze halen wat erin zit.’

Christel Tan

Groep 1-2

Over haar achtergrond:
‘Na de pabo in Arnhem was ik leerkracht op montessorischolen in Veenendaal en Rhenen. Bij Cascade zit ik nu op de onderbouw. De montessoricertificaten voor de lagere groepen heb ik al, en die voor midden en boven zitten er ook aan te komen. Ik ben inmiddels een montessoriaan in hart en nieren.’

Over de kracht van montessori:
‘Je voedt kinderen op tot kritische burger. De vorming van de persoonlijkheid, dat vind ik het belangrijkste. Bij het traditionele, klassikale onderwijs sneeuwt dat een beetje onder.’

Over Cascade:
‘Iedere leerkracht kent alle kinderen op school bij naam, ook die uit andere klassen. Dat is best bijzonder. We praten nu veel over groei. We zullen ons duidelijk moeten gaan profileren. De eerste verbeteringen zie je al.’

Over de toekomst:
‘Ik hoop me meer te kunnen verdiepen in kunstzinnige vorming. Dat omvat zo enorm veel. Het is verbazingwekkend wat een kind allemaal kan. Niet alleen dingen namaken, maar ook zelf creëren.’

En ook dit nog:
‘Of een kind nu 5 is of 11, het gaat om de persoonlijke band die je hebt met ze. En de band die ze onderling hebben. Je moet altijd op een respectvolle, rustige manier met de kinderen praten. Dat geeft ze vertrouwen.’

Marscha Hammersma-Bunck

Groep 3-4-5

Over haar achtergrond:
‘Mijn ouders waren allebei leerkracht, het is me met de paplepel ingegoten. Echt waar, toen ik nog klein was, voelde ik me al een juf, hielp ik al in de klas. Het is nooit verdwenen. Uiteindelijk heb ik de ipabo in Amsterdam gedaan. Eerst acht jaar bij de kleuters op een basisschool in Halfweg, daarna omgeschoold naar bovenbouw. En vorig jaar ook de montessoriopleiding aan de Hogeschool Rotterdam afgerond. Ik zie mezelf als puberjuf. Werken met bijvoorbeeld 11- en 12-jarigen vind ik echt te gek.’

Over de kracht van montessori:
‘Ik ben een groot voorstander. Je werkt met je handen, je hoofd en je hart. Alles overgoten met echtheid. De wereld is al zo hard. Wie niet precies weet wat montessori is, denkt misschien dat het geitenwollensokken is, maar dat is het niet. Het is iets duurzaams. Je zorgt voor de wereld en voor elkaar.’

Over Cascade:
‘We zijn nu een kleine school. Daar kunnen we ons voordeel mee doen. Dat is ook ideaal om te resetten en er vol voor te gaan. Je ziet dat de rust is teruggekeerd, er worden duidelijke afspraken gemaakt.’

Over de toekomst:
‘Er zijn genoeg scholen waar ik heen zou kunnen, maar ik heb het hier naar mijn zin. Ik wil deel zijn van de veranderingen. Dat is tof.’

En ook dit nog:
‘Ik geef les met een lach en een traan, een pluim en een knuffel. Ik hou van lesgeven met lef.’

Caroline Utrera

Groep 3-4-5 (en ook 6-7-8)

Over haar achtergrond:
‘Ik heb altijd juf willen zijn, ik schreef daar al over toen ik zelf nog op de basisschool zat. Toch heb ik eerst een andere opleiding gedaan en heb ik jaren als secretaresse gewerkt. Pas later, toen mijn eigen kinderen naar school gingen, kwam het gevoel weer terug en ben ik de pabo gaan doen. Mijn eerste grote baan als leerkracht was bij de Montessorischool Purmerend. Sinds 2012 werk ik bij Cascade.’

Over de kracht van montessori:
‘Maria Montessori gaat ervan uit dat het kind een natuurlijke drang tot leren heeft. Dat sluit aan bij mijn passie: het wereldwijs maken van de kinderen. Als leerkracht ben ik ervoor om het kind te helpen ontwikkelen. Belangrijk is dat we kinderen leren dat ze een eigen plaats hebben in de maatschappij. Ze hebben allemaal een talent.’

Over Cascade:
‘Cascade is een kleine school. De leerkrachten kennen alle kinderen. Ik zie dat als een voordeel. We voelen ons samen verantwoordelijk voor het welbevinden van elk kind.’

Over de toekomst:
‘Momenteel werk ik in twee klassen. Als de situatie het toelaat, zou ik graag weer in één klas willen werken om mijn energie voor die ene klas in te zetten.’

En ook dit nog:
‘Het zijn de leuke gesprekken met kinderen en de gouden, spontane uitspraken die ze doen, die maken dat je er elke dag weer voor wilt gaan.’

Carola van der Most

Groep 6-7-8

Over haar achtergrond:
‘Ik kom echt uit een montessorinest. Als kind zelf ging ik naar een montessorischool, mijn man ook, mijn kinderen ook. Sinds 2003 zit ik in het onderwijs, montessori is een vanzelfsprekendheid voor mij. Al negen jaar Cascade. Nu bovenbouw, maar ik heb ook middenbouw gedaan. Het gaat echt om het klaarstomen voor de maatschappij, dat spreekt me aan.’

Over de kracht van montessori:
‘Ik zie het als een levenswijze. Als je die alleen op school volgt, verlies je een deel van de waarde. Kookles op school is leuk, maar het is pas echt mooi als je thuis zelf ook eens pannenkoeken bakt. Er valt al zoveel te ontdekken in je eigen omgeving. Kijk naar die hele mengelmoes aan achtergronden en culturen op school. Veel kinderen weten veel te weinig van hun eigen geschiedenis.’

Over Cascade:
‘Klein, ja. Dat kan voor kinderen en ouders heel prettig zijn. Maar wat groter kan echt geen kwaad. We moeten ons onderscheiden. Ik denk dat een goede p.r. belangrijk is. Hup, ga maar langs bij die peuterspeelzalen. Daar moeten ze ons al kennen.’

Over de toekomst:
‘We weten waar we voor gaan. Dat is goed.’

En ook dit nog:
‘Ik laat niets of niemand in de steek.’

Floor Lamet

Intern begeleider, onderwijscoördinator

Over haar achtergrond:
‘Na de pabo ging ik op zoek naar meer diepgang. Ik heb een bachelor onderwijskunde gedaan, en daarna de master. Ik kwam toch voor de klas: ik ben zo’n 14 jaar leerkracht geweest in Amsterdam, op een Jenaplanschool met ervaringsgericht onderwijs. Ik heb altijd gehad: hoe kan het anders, hoe kan het beter? Bij Cascade houd ik me nu echt bezig met vernieuwing en verandering.’

Over de kracht van montessori:
‘Ik heb zelf als kind op een montessorischool gezeten. En nu ik volwassenen ben, kan ik zien dat montessori eraan heeft bijgedragen dat ik me nu een heel zeker persoon voel. Als ik iets niet weet, zoek ik het uit. Met montessori heb je de vrijheid om iets wat je goed wilt kunnen, te blijven oefenen. Op school kreeg ik die kans. Net zolang tot ik kon zeggen: dit kan ik.’

Over Cascade:
‘Een kleine, maar hele fijne school om te werken. Kinderen, ouders en collega’s staan open voor verandering en vernieuwing. Met z’n allen werken we aan onderwijs dat onze kinderen iets waardevols meegeeft voor hun toekomst.’

Over de toekomst:
‘Ik zie de toekomst van Cascade zonnig in. Volgens mij zijn we goed bezig om van Cascade weer een school te maken die kinderen handvatten biedt waarmee ze later een stabiel leven kunnen opbouwen. Een leven waarin ze eigen keuzes durven te maken.’

En ook dit nog:
‘Ik ben iemand die altijd even ergens op wil kauwen. Eerst reflectie, en dan reageren.’

Bert Cornelissen

Conciërge

Over zijn achtergrond:
‘Ik kom niet uit het onderwijs, maar ik vind het wel leuk hoor. Ik heb heel veel andere dingen gedaan. Ik ben zzp’er geweest, manager, van alles. In mijn laatste baan verzorgde ik de sportuitslagen, bijvoorbeeld voor het ANP en de Telegraaf. Maar ik raakte arbeidsongeschikt. Via de gemeente kon ik een parttimebaan krijgen als conciërge en manusje-van-alles bij Cascade. Zo blijf ik een beetje bezig. En ik ben onder de mensen.’

Over de kracht van montessori:
‘Weet je, voor mij is dit een leuke school. Wat voor soort onderwijs is voor mij niet superbelangrijk. Als ik maar prettige mensen om me heen heb.’

Over Cascade:
‘Ik denk dat het een prettig team is hier. Voor een conciërge is het natuurlijk anders dan voor de leerkrachten. Ik neem de telefoon op, hang dingetjes aan de muur, hou de boel een beetje schoon, ik leen de boeken uit de bibliotheek uit, in de pauze loop ik op het schoolplein.’

Over de toekomst:
‘Zolang ik me hier goed voel, blijf ik dit doen. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik ooit op een school zo werken.’

En ook dit nog:
‘De kinderen noemen me meester Bert. Dat is wel grappig.’

Marco Dekker

Directeur

Over zijn achtergrond:
‘Ik was natuurlijk niet van de een op de andere dag directeur. Eerst heb ik jarenlang lesgegeven, onder meer op Het Vogelnest en De Witte Olifant in Amsterdam. Ik ging steeds meer neigen naar een managementfunctie, omdat ik zelf ook dingen wilde veranderen in het onderwijs. Daar zat voor mij de uitdaging in. Uiteindelijk werd ik directeur van de Bekemaschool in Duivendrecht. Ik ben blij dat ik daar een aantal jaar heb kunnen bijdragen aan de verbetering van de school.’

Over de kracht van montessori:
‘Bij montessori gaat het erom iemand te leren een zelfstandig leven te leiden. Daar is basisschool in mijn ogen dan ook voor bedoeld. Naast vakken als rekenen en taal gaat het ook om belangrijke, blijvende vaardigheden: leren koken, leren schrijven. Dingen die je nodig hebt in het leven.’

Over Cascade:
‘Ik geloof in de school, dat mag duidelijk zijn. Cascade heeft een lastige tijd achter de rug, maar je voelt nu al dat er een nieuw elan is. Met z’n allen de schouders eronder.’

Over de toekomst:
‘Ik zie enorme potentie. Dat maakt het leuk om hier te werken.’

En ook dit nog:
‘Meestal fiets ik naar mijn werk, vanaf Amsterdam-Oost. Heerlijk. Tijd om na te denken. Of juist mijn hoofd leeg te maken. Elke dag een frisse start.’